Sfeerschepping
We verzamelen de kleuters van de derde kleuterklas en de leerlingen van het eerste leerjaar in de kring. Duidelijke afspraken zorgen voor ene vlotter verloop. De leerkracht speelt met de handpop (kikker) en begroet alle kinderen. De kikker stelt zich voor en zorgt voor interactie met de kinderen.
De kikker vertelt dat hij volgend jaar naar het eerste leerjaar gaat. Hij vraagt naar ervaringen bij de leerlingen via open en gesloten vragen. Hierbij heeft hij veel belangstelling voor de creatieve aspecten.
- ‘Wat hebben jullie dit schooljaar al geleerd?'
- ‘Hebben jullie in de klas ook nog hoekjes?’
- ‘Wat vonden jullie dit jaar de leukste knutselactiviteit?’
- ‘Spelen jullie samen op de speelplaats?’
De kikker nodigt de kinderen uit voor het letterfeest door middel van een korte omschrijving: ‘het letterfeest, is een groot feest voor de kinderen uit de derde kleuter klas en het eerste leerjaar. Alle kinderen krijgen een halsketting. Ga straks bij de juf of meester staan met dezelfde gekleurde halsketting. De juf verdeelt de kinderen in duo‘s; bestaande uit een kleuter en een leerling.
‘Pas op! Als je de handtrom hoort, moeten jullie doorschuiven. Kijk goed naar de juf en meester!’
Bij een vlotte doorstroming kan het letterfeest beginnen!!!!
De leerkracht begeleidt de hoekjes.