Muziek: ’Spelen met muziekinstrumenten a.d.h.v. een partituur’
Wat heb je nodig:
- Muziekinstrumenten
- Partituren => Luid/Zacht, Snel/Traag, Grote/Kleine instrumenten
Hoe ga je te werk:
Inleiding
Kikker vond op zolder een grote koffer/doos vol instrumenten. Maar er zat iets vreemds bij … Er zaten papieren in de koffer met allemaal woorden op. Maar Kikker kan niet lezen. Kunnen jullie Kikker helpen om op de juiste manier de instrumenten te bespelen?
Verloop
- De kinderen worden terug gemengd.
- Een leerling van het eerste leerjaar krijgt een partituur waarop staat hoe de kleuters het instrument moeten bespelen.
- De leerling leest de partituur voor en vertelt aan de kleuter wat hij moet doen. De kleuter voert dit dan ook uit.
- Bijvoorbeeld : Ik speel snel- traag/ luid- stil. De kleuters reageren op het auditieve en visuele signaal.
Variatie
De leerlingen ook eens laten spelen. De kleuters krijgen ook een partituur met daarop kleine en grote instrumenten. Groot instrument: Luid spelen, klein instrument: stil spelen. De kleuters verwoorden wat de leerlingen moeten doen.
Slot
De kinderen samen laten spelen met als dirigent, de juf. De juf toont een geschreven partituur aan de leerlingen en een prent aan de kleuters.
Luid
Zacht
Snel
Traag