Op 21 mei 2013 hebben wij het letterfeest in de praktijk uitgevoerd samen met de basisschool Koninklijk Atheneum te Zottegem. Er waren 2 derde kleuterklassen en 1 eerste leerjaar waarmee we mochten samenwerken. Om 13 uur mochten we starten tot 14.30 omdat ze dan koek en drank en speeltijd hadden. Na de speeltijd om 15 uur hadden we nog een halfuur om nog een laatste doorschuifmoment te doen samen met de evaluatie.

Als sfeerschepping mochten de kinderen kennismaken met onze handpop, Kikker. Kikker vertelde dat hij samen met de kinderen leuke dingen ging doen met letters en woorden. We lieten ze dan ook verwoorden hoe onze kikker eruit zag en wat voor geluiden hij maakt.

Eerst telden we de kinderen zodat we ze evenredig konden verdelen onder 4 juffen. Ze kregen allemaal een bepaalde kleur op hun hand getekend zodat ze wisten bij welk kleurtje ze hoorden. Ieder van ons had ook een gekleurde sjaal aan om een duidelijk herkenningspunt te hebben. Wanneer de kinderen elk een kleur hadden, gingen ze bij de juf/meester staan met hetzelfde kleurtje van sjaal. Daarna startten de activiteiten.

De activiteiten duurden ongeveer 20 minuten waarna doorgeschoven werd. Een van ons trok foto's en zorgde voor een vlotte overgang naar de volgende activiteiten. Wanneer de kinderen de rammelaar hoorden, wisten ze dat ze moesten doorschuiven naar het volgende kleurtje.

De activiteiten op zich verliepen allemaal heel vlot, de kinderen vonden het leuk om bezig te zijn met letters en woorden. Je zag een goede samenwerking tussen het eerste leerjaar en de derde kleuterklas. Wanneer een kleuter iets niet wist, hielpen de kinderen van het eerste hen onmiddellijk.

Het doorschuiven naar de volgende activiteit verliep zonder problemen. De kinderen stelden zich in een rij bij het horen van het signaal en gingen, na het teken van de juf, door naar de volgende juf/meester.

 Op het einde hebben we een paar kinderen geëvalueerd door ze te interviewen over wat ze ervan vonden en wat ze allemaal gedaan hebben. Uit het interview bleek dat ze het leuk vonden om met letters en woorden te werken. Ze mochten spelen, bouwen, uitbeelden en muziek maken, wat ze heel fijn vonden.